Snart derby

Imorgon smäller det, då jävlar. Jag var tvungen att refresha minnet från förra derbyt mot bajen där AIK fick ett brev från en AIK morsa:

Hej,
Jag (morsa) tog med två av våra fyra killar i går på efterlängtat derby. Eftersom jag i ett svagt ögonblick (och med ännu svagare plånbok efter sommaren) lovat killarna köpte jag (billigaste) biljetterna på Norra. Normalt har vi ett ?vanligt? familjekort på Södra då hela familjen brukar gå på AIK:s alla matcher, så det här var lite extra spännande för dem.

Innan matchen fick vi både goda råd, några kommentarer och direkta varningar att nä nä ? på Norra står man bara inte med barn på ett derby...


I god tid på läktaren, inte mer tjafsande än vanligt utanför Råsunda och här börjar killarnas stora stund: För väl på läktaren har jag/vi aldrig någonsin blivit så väl omhändertagen. Av ALLA - män i alla åldrar, killar, unga grabbar - tjejer är ju en KLAR minoritet. Har stått själv ? innan barnen ? på Norra tidigare men aldrig med barn och vet hur det ibland kan bli.


Men nu; Alla ? utan några som helst undantag ? såg till att mina killar (6 och 11 år) fick bra platser (längst ner på Mellan-sektionen), att de fick stå lite mer ifred utan att någon knuffades, min minsta kille fick hjälp med flaggviftandet vid tifon, de blev upplyfta för att se bättre när det blev mål (glädje, ren lycka!), jag (lätt överårig morsa i AIK-halsduk) fick en kaffe i handen och en korv (av vem?? han frågade, jag sa ja och sedan var min blodsockerhöjande gentleman borta!). När vi skulle gå efter matchen och när laget tackat Norra, släppte ALLA förbi oss utan att vi ens andades om det. Vid det laget var min lille kille så trött och slut så han inte riktigt orkade längre.

En stor eloge till alla supportrar som råkade finnas på Norra Mellan just den här kvällen, killarna fick något att kunna berätta i skolan som de har med sig länge, länge och jag kommer helt klart att även i fortsättningen ta med mina barn på Norra. Det som också slog mig var att stämningen var så otroligt mycket bättre här än den ibland blir på Södra och att även yngre supportrar var mycket, mycket välkomna att stå bland de stora grabbarna?

Kanske något att tänka på när tidningar och andra skriver om bråk på Norra, om supportrar som beter sig illa och alla så kallade ?hemskheter? som fotbollen för med sig.


Många ? mycket glada - hälsningar


- - - - -

Hoppas nu bara Jonson är sjuk imorgon för Amoah lär ju inte kunna göra om samma bedrift som senast.

 - - - - -

Satan i gatan om Khari spelar från start utan någon glöd och krigar. It's THE fucking derby där man krigar, inte någon jävla glaslirare ska entra planen

 - - - - -

Har inte bestämt mig för vad jag tycker om banankastandet ännu. Har själv aldrig gjort det, men jag har lust att göra det bara för att fotbollsförbundet inte vill det och sen är det ju alltid lika ironiskt kul att journalisterna vill få det till rasistattacker.

 - - - - -

Framåt stolta AIK

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0